adde_z skrev:
Tycker det var så jävla svårt att få till en bra konsistens när jag skulle spä ut det, sen var man ju lite sugen på att måla igen så körde direkt ur burk den här gången

Men ska sätta mig och prova mig fram med att spä ut färgerna!
Eftersom färgerna är vattenbaserade, så är det bara att pytsa ut en liten klick färg i en kopp/palett och röra ut med lite vatten. Vill du fortsätta använda den utspädda färgen, så är ett tips att återanvända förbrukade färgburkar eller köpa tomma, för att förvara färdigblandade färger mellan sessioner, så att den inte torkar ut.
Man köper ju sällan alla nyanser man vill ha, utan mest grundfärger, som man sedan blandar till de nyanser man ska jobba med. Dessa späs med fördel ut med vatten, så att de blir rejält tunna och smidiga att arbeta med.
Nackdelen, som du skriver, är ju att de är så tunna att man måste måla igen, men hellre det än att ha målat ett för tjockt lager direkt, som smetar ut detaljer och ser klumpig ut.
Basa
Det bästa tipset här är att basa modellerna ordentligt. Antingen i vitt eller svart (beroende på vilka färger du ska komplettera med ovanför, då tex gult är nästintill omöjligt att få till ovanpå svart bas).
Basning gör du smidigast med GW's sprayburkar, fast de kan vara svåra att hantera om man är ovan, utan att råka spraya på för mycket. Annars så målar du helt enkelt ett supertunt vitt lager färg (rejält utspätt med vatten) över hela figuren, låter det torka, vilket i sin tur gör att kommande lager färg fäster bättre och får bättre lyster än om du hade målat direkt på en obasad figur.
GW har en del bra målarguider här;
http://www.games-workshop.com/gws/conte ... =cat410002adde_z skrev:
Tack

Men det verkar vara lite dåligt drag på det här forumet!? Enda forumet jag letat fram dock, är det några fler 40k forum som gäller lr? .
Jo, det långt ifrån vilt härinne, och det har nog aldrig varit särskilt stort liv inne på figurspelsforumen tidigare. Det skrivs mest sporadiskt av ett mindre kompisgäng och gamla föredetta aktiva DoW-spelare, blandat med renodlade figurspelare, just för att DoW-spelandet mer eller mindre dött ut.
Forumen brukar vakna till liv i samband med nya DoW-släpp och expansioner, men just nu är vi mer eller mindre i dvala. Inget som hindrar dig från att dra igång egna diskussioner så klart eller att få svar på dina funderingar.
Kalimac och co har samlat ett gäng 40k-relaterade länkar till andra communities osv här;
http://www.wh40k.se/links.cgi