Registrera    Logga in    Kategori    Sök    FAQ

Forumindex » Warhammer 40k: Figurspelet » Terrängbygge & Figurmålning

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
 Målat DA Company Master
 Inlägg Postat: 2010-01-19, 20:21 
Korpral
Korpral
Första figuren jag målat på 10 år, lite ovant.... Har färgerna blivit tjockare nu för tiden? Känns lite så... Haft lite problem med att få till rätt konsistens när jag blandat med vatten :( så mest målad direkt ur burk så vet att det ser lite tjockt ut. Men lite kommentarer skulle va kul!

Bilagor:
Filkommentar: Blixten har verkligen framhävt highlites:en väldigt mycket. Syns verkligen inte sådär IRL
Bild 118.jpg
Bild 118.jpg [ 2.18 | Visad 5 gånger ]

Re: Målat DA Company Master
 Inlägg Postat: 2010-01-19, 20:26 
Korpral
Korpral
En bild utan blixt..

Bilagor:
Bild 115.jpg
Bild 115.jpg [ 2.52 | Visad 4 gånger ]

Inlägg Postat: 2010-01-19, 22:04 
Site Admin
Site Admin
Användarvisningsbild

Ett tips är att spä ut dina färger för att få tunnare lager, så att du inte klumpar ut detaljerna på figuren.
Bilden utan blixt var mycket bättre, då den inte har samma hårda ljus.

PS: Välkommen till forumet!

Inlägg Postat: 2010-01-20, 10:45 
Korpral
Korpral
Tycker det var så jävla svårt att få till en bra konsistens när jag skulle spä ut det, sen var man ju lite sugen på att måla igen så körde direkt ur burk den här gången :P Men ska sätta mig och prova mig fram med att spä ut färgerna!

Tack :) Men det verkar vara lite dåligt drag på det här forumet!? Enda forumet jag letat fram dock, är det några fler 40k forum som gäller lr? .

Inlägg Postat: 2010-01-20, 14:16 
Site Admin
Site Admin
Användarvisningsbild

adde_z skrev:
Tycker det var så jävla svårt att få till en bra konsistens när jag skulle spä ut det, sen var man ju lite sugen på att måla igen så körde direkt ur burk den här gången :P Men ska sätta mig och prova mig fram med att spä ut färgerna!

Eftersom färgerna är vattenbaserade, så är det bara att pytsa ut en liten klick färg i en kopp/palett och röra ut med lite vatten. Vill du fortsätta använda den utspädda färgen, så är ett tips att återanvända förbrukade färgburkar eller köpa tomma, för att förvara färdigblandade färger mellan sessioner, så att den inte torkar ut.

Man köper ju sällan alla nyanser man vill ha, utan mest grundfärger, som man sedan blandar till de nyanser man ska jobba med. Dessa späs med fördel ut med vatten, så att de blir rejält tunna och smidiga att arbeta med.

Nackdelen, som du skriver, är ju att de är så tunna att man måste måla igen, men hellre det än att ha målat ett för tjockt lager direkt, som smetar ut detaljer och ser klumpig ut.

Basa
Det bästa tipset här är att basa modellerna ordentligt. Antingen i vitt eller svart (beroende på vilka färger du ska komplettera med ovanför, då tex gult är nästintill omöjligt att få till ovanpå svart bas).
Basning gör du smidigast med GW's sprayburkar, fast de kan vara svåra att hantera om man är ovan, utan att råka spraya på för mycket. Annars så målar du helt enkelt ett supertunt vitt lager färg (rejält utspätt med vatten) över hela figuren, låter det torka, vilket i sin tur gör att kommande lager färg fäster bättre och får bättre lyster än om du hade målat direkt på en obasad figur.

GW har en del bra målarguider här;
http://www.games-workshop.com/gws/conte ... =cat410002

adde_z skrev:
Tack :) Men det verkar vara lite dåligt drag på det här forumet!? Enda forumet jag letat fram dock, är det några fler 40k forum som gäller lr? .

Jo, det långt ifrån vilt härinne, och det har nog aldrig varit särskilt stort liv inne på figurspelsforumen tidigare. Det skrivs mest sporadiskt av ett mindre kompisgäng och gamla föredetta aktiva DoW-spelare, blandat med renodlade figurspelare, just för att DoW-spelandet mer eller mindre dött ut.
Forumen brukar vakna till liv i samband med nya DoW-släpp och expansioner, men just nu är vi mer eller mindre i dvala. Inget som hindrar dig från att dra igång egna diskussioner så klart eller att få svar på dina funderingar.

Kalimac och co har samlat ett gäng 40k-relaterade länkar till andra communities osv här;
http://www.wh40k.se/links.cgi

Inlägg Postat: 2010-03-07, 22:58 
Menig
Menig
jag tyckte att den var ganska bra gjord. :)

Inlägg Postat: 2010-03-08, 20:01 
Överfurir
Överfurir
Användarvisningsbild

ett annat tips om du skall mixa färger på palett och vill kunna ha kvar nyansen för lite längre än den vanliga torktiden: köp en Wet pallete; tillverkas av Privateer, utmärkt för att slippa blanda om highlight färger etc när man skall göra fler figgar över en tid...

Inlägg Postat: 2010-03-12, 16:42 
Korpral
Korpral
Strippade den och började om :p Här är en bild på den halvklar!

Bilagor:
Bild 007.jpg
Bild 007.jpg [ 2.46 | Visad 1 gång ]

Inlägg Postat: 2010-03-12, 16:47 
Korpral
Korpral
Ezeziel skrev:
ett annat tips om du skall mixa färger på palett och vill kunna ha kvar nyansen för lite längre än den vanliga torktiden: köp en Wet pallete; tillverkas av Privateer, utmärkt för att slippa blanda om highlight färger etc när man skall göra fler figgar över en tid...

Ja jag har funderat på en sån.... Blir nog en sån nästa ggn jag är förbi butiken jag handlar ifrån lr nästa internet best! Sen måste jag köpa en riktig "vanlig" palett också, har ett alu plattjärn med 15st 10mm hål borrade i nu som palett. Lite halvsvårt att se konsistensen bra i den...

Inlägg Postat: 2010-03-12, 17:08 
Länkadmin
Länkadmin
Användarvisningsbild

Ojoj vilken skillnad! Bra foto dessutom, ser gärna fler sådana när du är klar med den.

Inlägg Postat: 2010-03-12, 19:06 
Korpral
Korpral
Kalimac skrev:
Ojoj vilken skillnad! Bra foto dessutom, ser gärna fler sådana när du är klar med den.

Hoppas du menar till det bättre ;)... Ja visst blir det mer foton av han när han blir blir klar (har en tendens att få alla figgar till det här stadiet för att sen gå på en annan och prova nån annan teknik lr färg :P)

Men lägg märket till att hjälmen är lite off i fägen mot övriga rustningen, experimenterade lite med source lightning från stenen i pannan. Vart inge bra som ni kanske förstår så målade bort det igen...

Inlägg Postat: 2010-03-14, 14:51 
Korpral
Korpral
Här är det jag hållit på med ist för att göra klart Company mastern... Börjar dock snegla mer och mer åt CM:n nu :P

Bilagor:
Bild 047.jpg
Bild 047.jpg [ 2.45 | Visad 1 gång ]
Bild 067.jpg
Bild 067.jpg [ 2.43 | Visad 1 gång ]

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Utskriftsvänlig version

Forumindex » Warhammer 40k: Figurspelet » Terrängbygge & Figurmålning